Ett referat från lunchmötet 2021-03-19

söndag 21 mars 2021

Lennart Nyh



President Birgitta hälsade välkommen till detta marsmöte. Hon kunde också berätta att den 19 mars 1922 gick det första Vasaloppet av stapeln.

 

Fyra gäster hälsades välkomna bland dessa dagensföredragshållare Bo Normark från Håbo RK.

 

Birgitta påminde om att den 27 mars är det dags för vår medverkan i Rent Hav vid ekudden. Glädjande nog har flera anmält sig för att hjälpa till.

 

Bokcirkeln had sitt möte under veckan och nästa träff blir den 19/4. Inbjudan kommer.

 

Dagens föredrag ”Vad krävs för att skapa en konkurrenskraftig batteriindustri i Europa?” blev en innehållsrik och intressant genomgång av ett projekt, som Bo beskrev som det mest fascinerande han varit med om under sin långa karriär. Hans omfattande bildpaket bifogas detta referat, så jag försöker bara göra en sammanfattning av vad vi fick höra och se.

 

Bo, som har ett förflutet inom bl a ABB och IVA  arbetar för ”InnoEnergy”, som strategisk ansvarig. InnoEnergy utbildar bl a investerare och studenter.

 

Det projekt, som nu blivet Northvolt startade 2016 då Peter Carlson återvände till Sverige från sitt arbete på Tesla. Det hela började egentligen 2015 då SGF Energy startade. Sedan gick det snabbt så 2016 efter en rad med kontakter med företag, myndigheter och politiker blev projektet officiellt.

 

Projektet lanserades som en strategisk möjlighet för Sverige. Först gällde det att attrahera investerare, potentiell kunder, partners och kompetenta medarbetare.  Till en början var media kallsinnigt och kallad det för ett ”stolleprojekt”. Peter Carlssons mål var att börja bygga den första anläggningen inom 20 månader, det hände efter 19 månader med Northvolts Lab i Västerås.

 

En batterifabrik måste vara ett europaprojekt. 2017 tillverkades de flesta batterierna i Kina och många tyckte att det var för sent att sätta igång i Europa. Andra tyckte man skulle vänta på ny teknologi, så intresset för batterifabriker i Europa var då litet. Men 2017 fick InnoEnergy ett uppdrag från Europakommissionen att ta fram en rapport om vad som skulle krävas för att börja tillverkning i Europa. Ett antal ”Key Factors” skulle hanteras: Gröna batterier- Ren energi- Storskaligt- Att bygga värdekedjor- Att attrahera den bästa kompetensen globalt- Att attrahera finansiärer. I september 2017 samlades den första ”High Level Workshop” och i oktober lanserades ”Europe Battery Alliance”. Ett år senare beslöts en strategisk agenda för Europa med konkreta åtgärder och aktiviteter som skulle genomföra på EU-nivå, nationellt respektive av industrin.

 

EU tog också fram ett regelverk ”EU Battery Regulation 2020” och satsade i flera omgångar totalt 60 miljarder Euro för att stödja forskning och utveckling av batterier och batterivärdekedjor.

Sedan 2017 har satsningarna i Europa blivit betydligt större ¨än vad som sker i Kina. Fordonsindustrin satsar stenhårt på elfordon. Idag är det 28 batterifabriker i verksamhet i Europa, så även där har Europa passerat Kina. Så t ex bygger Tesla sin största fabrik i Europa och i Sverige byggs ett Campus i Västerås för elektrifiering av fordon. Nortvolts fabrik i Skellefteå blir 500000 m2 och kommer att ha 3000 anställda och producera 40 GWh per år. Det innebär ett exportvärde på 40 miljarder kr. VW har lagt en order där på 120 miljarder kronor och investerar också i kommande Northvoltfabriker. Total har Northvolt idag order på 240 miljarder kronor.

 

Nortvolts finansiering och garantier kommer från olika företag och också från Tyskland. Från Sveriges regering har inte en krona satsats!

 

Parallellt med batteriutvecklingen pågår projekt för råvaruförsörjning och för återvinning av batterier. År 2030 skall 50% av nya batterier innehålla återvunnet material.

 

Sammanfattningsvis har ”EU Battery Alliance” varit en stor framgång och Northvolt har en stor effekt som ett ”flagship” för utvecklingen av batterifabriker.

 

Efter föredraget blev det ”ett batteri” av frågor, som bl a handlade om hur man etiskt kan försörja verksamheten med råvaror samt hur man skall klara sin elförsörjning. Några svar var att råvaruförsörjningen kommer mycket att styra utbyggnadstakten för batterifabrikerna. Beträffande elförsörjningen så, om all fordonstrafik går över till eldrift, så kommer det att kräva motsvarande 10% av dagens elförbrukning. Och då blir ju min enkla, dock ej validerade slutsats, att om man fortsätter driften av de kärnkraftverk, som nu läggs ned, så hade det problemet varit löst?

 

Birgitta avslutade med att tacka för ett trevligt och informativt föredrag och överlämnade det stiliga diplomet till Bo.

Nästa vecka kommer vi först att få höra Gunilla Wästlunds miniego. Därefter kommer Kicki att redovisa vad som händer inom Yrkestjänsten och Claes om UF.

 

Dagens vinlotteri genomfördes på sedvanlig proffsigt sätt av Fredrik och vanns av Kicki.

 

Med Rotaryhälsningar

Lennart

 

 

Titta gärna på vår hemsida http://www.rotary.se/djursholm/home/

- och på Facebook: https://www.facebook.com/RotaryDjursholm

- och på Instagram: rotarydjursholm

Titta gärna också på klubbens Facebook- och Instagramgrupper där Styrelsen lägger upp bra bilder och intressant information om klubben och dess verksamhet.