Åter en vacker höstdag samlades vi för ett ordinarie lunchmöte. Vi det var 16 egna medlemmar och 5 gäster. Några lunchade ute och några inne, medan mötet hölls i vår ordinarie lokal en trappa upp. Fredrik hade ordnat så att några även kunde följa med via Zoom. Det fungerar mycket bra.
Birgitta hade inget övrigt att informera om så ordet gick direkt till dagens föredragshållare Överste Carl von Hejne, en rotarybroder från Lidingö RK.
Föredraget hade han benämnt ”Det handlar om liv och död” och berättade om Flygvapnets säkerhetsarbete under alla år. Han har hållit föredraget bl a för sjukvårdspersonal i förhoppningen att sjukvården skall kunna lära sig av Flygvapnets goda resultat med säkerheten.
Carl är flygingenjör och jaktpilot. Han har arbetat som teknisk chef på FMV och är också teknisk haveriutredare i Statens haverikommission.
Flygvapnets och sjukvårdens säkerhetsarbete har många likheter men också olikheter. En olikhet är synen på avvikelserapporteringen. Inom sjukvården anmäler man skador då de inträffat och som sedan utreds. Inom Flygvapnets rapporteras avvikelser, som kan vara av teknisk art, eller på fel eller misstag som begåtts eller andra händelser mer med ett förebyggande syfte.
Sedan 1926 har 996 piloter och besättningsmän i Flygvapnet omkommit i samband med haverier. På 50-60-talen omkom 25-30 per år. Namnen kan ses i Flygvapnets Minneshallen på Tre Vapen. Detta hände alltså i fredstid och var, i någon mening, accepterat. Det fanns många orsaker, tekniska fel, förarfel, ledningsfel mm. Det svenska flygvapnet var stort på 60-talet, det fjärde största i världen med 20 flottiljer, 50 divisioner och ca 1000 flygplan.
Den operativa verksamheten bedömdes då som viktigare än säkerheten. Övningarna var många gånger riskfyllda och vissa piloter var också riskbenägna.
Av de 661 J29 Tunnan, som levererades till Flygvapnet havererade 190 och 99 piloter omkom.
1968 kom en vändpunkt i säkerhetsarbetet med ett uttalande av Riksåklagaren, som innebar att det måste vara OK för vem som helst att rapportera det man tycker är fel utan att det skall utkrävas ansvar. Denna utgångstanke skiljer sig från sjukvårdens sätt att hantera avvikelser, som mer syftar till att utkräva ansvar.
Flygsäkerhetsarbete är en kulturfråga men också en resursfråga och en organisationsfråga. Resultatet av detta arbete i Flygvapnet är bl a att idag av 210 levererade JAS 39, som nu varit operativa i 20 år, har 6 plane havererat men inga piloter omkommit. Flygvapnet idag är bara en skugga av sin forna storhet. Vi har idag tre flottiljer med 6 divisioner och 100 flygplan.
Carl avslutade med att säga att sjukvården blir säkrare då det blir mänskligt att fela.
Sedan kom ett antal frågor och President Birgitta tackade avslutningsvis för ett mycket intressant föredrag och berättade att nästa fredag kommer ett nytt intressant föredrag. Gunnar Ståhl kommer att berätta om när Stockholm bombades!
Med Rotaryhälsningar
Lennart
Titta gärna på vår hemsida http://www.rotary.se/djursholm/home/
- och på Facebook: https://www.facebook.com/RotaryDjursholm
- och på Instagram: rotarydjursholm
Titta gärna också på klubbens Facebook- och Instagramgrupper där Margit m fl lägger upp bra bilder och intressant information om klubben och dess verksamhet.