Denna fredag, då den första solglimten på mycket länge, tittade fram, samlades vi på Porsche center i Danderyd. Vi det var 20 egna medlemmar och nio gäster.
Det började med en kort introduktion av Andreas, som är Porsches märkeschef i Stockholm. Porsche vill sälja en upplevelse och ett varumärke till sina kunder. Företaget har tre anläggningar i Stockholm och är mycket stolta över sitt Center i Danderyd, som är störst med sina 6700 m2 och har varit öppet sedan maj. Andreas kunde också berätta att Porsche har haft en bra tillväxt de senaste åren. År 2015 såldes 1000 bilar i Sverige, nu säljs lika många bilar bara i Stockholm. Modellen Macan säljer bäst. Traditionella Porsche 911 säljer med ca 200 bilar per år. Nästa år kommer Porsche att introducera en helt ny modellfamilj Taycan, som kommer att vara elbilar.
Sedan tog Alice oss på en rundvandring i anläggningen. Vi kunde beskåda många häftiga bilar, såväl SUVar som sportbilar. Några med prislappar, andra utan. Turen tog oss genom garaget med sin leveranshall till verkstaden. Därefter till nybilshallen och till hallen för begagnade bilar. Begagnade bilar säljs ofta på uppdrag av ägarna. Sedan fick vi se provrummet där kunderna kunde sitta och bygga sina bilar helt efter egna val. Turen avslutades i hallen för bilar, som lämnats för vinterförvaring.
Så var det dags för vår enkla lunchmacka och för vårt ordinarie möte. Presidenty Margit hälsade välkommen. Sedan presenterade hon vår nya medlem Ljiljana Maras, som också fick sin nål. Ljiljana kommer att hålla sitt egoföredrag senare men kunde ändå helt kort berätta att hon är född i fd Jugoslavien i det land, som nu heter Nordmakedonien och att hon nu räknar Sverige som sitt hemland.
Under frågestunden med Andreas fick vi höra bl a att den första Porschen i Sverige dök upp 1948 och att det idag finns ca 20000 porschar i landet. Familjen Porsche är fortfarande majoritetsägare i företaget. Bilarna byggs i två fabriker i Tyskland, en i Stuttgart och en i Leipzig. Den nya serien elbilar kommer att ha en räckvidd på 40 mil på en laddning och att de kan snabbladdas på 25 minuter men att en normal ”hemmaladdning” tar 6 timmar. Utbyggnad av infrastrukturen med laddmackar är den stora utmaningen för branschen nu.
Varje kund, som köper en Porsche, erbjuds en halv dags förarutbildning men kan också delta i ”track days”, som anordnas på flera olika platser.
Nästa vecka har klubben årsmöte och därefter är det ett Round Table. Detta RT kommer att ha ett särskilt program, som Margit kommer att återkomma till i ett särskilt utskick.
Med Rotaryhälsningar
Lennart
Titta gärna på vår hemsida http://www.rotary.se/djursholm/home/
- och på Facebook: https://www.facebook.com/RotaryDjursholm
- och på Instagram: rotarydjursholm
Titta gärna också på klubbens Facebook- och Instagramgrupper där Margit m fl lägger upp bra bilder och intressant information om klubben och dess verksamhet.