President Dag hälsade 20 egna medlemmar och två gäster välkomna till dagens möte. Lunchen var idag mer kaotisk än vanligt så flera av oss fick äta sin lunch inne i mötesrummet för att vi skulle kunna komma igång. Dag och Lars har en diskussion med krogen om en annan lösning. Efter nyår kommer vi troligen kunna äta en buffélunch och ha vårt möte i samma lokal. Så, förhoppningsvis är en bättring på gång så att vi kan återgå till mer normala mötestider.
Dag tackade Gunilla O D för ett trevligt, välarrangerat och välbesökt After Work på Hildingavägen i onsdags. Särskilt roligt var det att få höra om husets brokiga historia. Våra AW har blivit en mycket trevlig institution och flera är inplanerade hela våren. Dag kunde också informera om senaste styrelsemötet där bl a tillämpningen av de nya stadgarna diskuterades. Även diskuterades att klubben skall söka ett District Grant för att utveckla kamratstipendierna. Vidare på agendan hade varit ett nytt internationellt projekt samt årsavgiften, som blir oförändrad.
På medlemsfronten kunde Dag informera om att Ann Bergerhamn slutar hos oss och går till Nacka RK samt att Annika Warberg lämnar klubben från 12-31.
Programmet nästa vecka, som är sista mötet i år, innehåller en julberättelse läst av Frej Lindqvist. Den dagen kommer en jultallrik att serveras så det är viktigt med föranmälan. Gör det på djursholm@rotary.se.
Så var det dags för Niclas Sahlberg från E-ways att berätta något om sin vision för elbilar i Sverige. Det var mycket intressant och att ämnet är inne kunde man förstå av alla frågor som kom fram under hans föredrag.
Niclas bor med sin familj i det gamla konditoriet i Stocksund. Niclas har arbetat med egna företag sedan sin examen från KTH. Under en tid ägde han Åkers Krutbruk. Under senare år har han engagerat sig i laddbranschen och driver nu E-ways, som är en laddstolpeoperatör. Hans utgångspunkt har varit frågan ”vad händer då de fossilt drivna bilarna fasas ut?” De första åren gjorde han flera hundra kundbesök utan att sälja något, men nu börjar det hända saker. Siktet är på den första fossilfria generationen bilar. Tesla går i bräschen. Deras Model S går bra och en billigare Model X är på väg.
Bilar står för en stor del av den globala nedsmutsningen. Politikernas fokus bör vara belöna elbilar men också belöna skrotning av äldre, smutsigare bilar. Idag finns det i Sverige 27000 laddbilar varav hybrider står för 67%. Bilbranschen är stressad. Ledtiden för en ny modell är ca 8 år, så hybridlösningar där man bygger om en befintlig modell är ett sätt att korta tiden. Alla tillverkare har en ”All el”-strategi. Outlander, Passat GTE och Volvo V60 är i topp idag.
Frågan är, var laddar man? Elmack på motorväg är ett sätt. Men snart kommer elbilar att kunna köra lika långt som fossila bilar och då måste det naturliga vara att man laddar då bilen står still, inte längs vägen. Det är ju också så att vi kör oftast korta sträckor med våra bilar, 40 km typiskt, men vi köper bilar för de få gånger vi skall köra långt. Det bästa vore för en elbilägare att ha en laddbox hemma och på jobbet. Tekniken satsar idag på 3-fasladdboxar som kan kladda 5 mil/timme. De flesta elbilar är förmånsbilar. Laddboxen påverkar inte förmånsvärdet och den kan användas även för nästa bil. Bostadsrättsföreningar och andra föreningar kan få bidrag från Naturvårdsverket för att installera laddboxar till sina P-platser.
Med sådana lösningar kommer behov av att förvalta laddsystemen och hantera betalningar och annat praktiskt. Ett område E-ways engagerar sig inom.
Vinlotteriet vanns denna gång av vår gäst Karin Lidbrant.
Med Rotaryhälsningar
Lennart
Titta gärna på vår hemsida http://www.rotary.se/djursholm/home/